Body-SDS; 3.gang er lykkens gang...

Viaplay og os – anmeldelse af vores yndlings serier/film

//Sponsoreret indlæg//

viaplaylangt

Egentlig behøver jeg slet ikke at være sponsoreret for at skrive, at vi er kæmpe fans af Viaplay herhjemme. Lilletuts største favorit serier findes nemlig i Viaplays univers. Og er Lilletut glad, tilfreds (og stille) – så er jeg glad, tilfreds (og stille).

Det er helt sikkert mest børneindholdet vi ser. Og Lilletut er så tjekket, at hun selv kan huske hvilke serier, der findes på Viaplay, trykket på ikonet på ipad’en og komme ind for at vælge. Hendes absolutte yndling er “Kom, Diego kom” om drengen Diego, der sammen med hans søster Alicia (og nogen gange hans kusine Dora) redder alle mulige slags dyr i både regnskoven, på polerne og i havet. Der er masser af ørehængende musik og sang, (som man helt sikkert får på hjernen på et tidspunkt – og efterhånden kan synge udenad. Vækket kl 04 om natten), og så er der masser af forskellige dyr, som man rent faktisk lærer noget om. Sån’ helt reelt lærer noget om. “Diego” er grunden til at Lilletut flere gange har taget røven godt og grundigt på folk, ved lige at rette dem og sige: “…nej, det er ikke en papegøje. Det er en ara”. Eller: “Det der er en mankeulv”. Eller da min far lige skulle lege billi-smart en dag og spørge hende, om hun vidste, hvad det der var for et underligt dyr (han vidste det nok ikke selv), og hun bare højt, flot og rigtigt svarede: “Det er da en leguan, morfar” ! Tutti har faktisk bedre styr på regnskovens dyr end den almindelige skovs dyr, og egentlig tror jeg ikke hun ved at der er forskel. I al fald kalder hun selv hendes Duplo Skov for “regnskov”.

IMG_4201

Anden Tutti-favorit lige efter Diego må helt sikkert være “Dora the explore”. Pigen, Dora, der sammen med hendes bedste ven Boots (en abe med røde støvler) skal klare en række opgave for at finde frem til forskellige steder. Der er SÅ meget lærdom spækket ned i denne tegnefilmsserie, at det næste er løgn. Lilletut kan i en alder af 3 år (hun kunne det da hun var lidt over 2.5 faktisk) tælle til 10 på engelsk, sige diverse engelske gloser og små-sætninger helt takket være Dora. Børn i de første klasser i folkeskolen kan have svært ved at tælle på engelsk…måske de skal se mere Dora ?! Selvfølgelig er der også i Dora en ørehængende titel sang samt yderligere små jingler rundt omkring i serien. Lilletut elsker det !

Gurli Gris (Peppa Pig) om grisefamilien med lille Gurli og lillebroren George, der finder på små eventyr og gale grisestreger, er en hyggelig lille serie, som også til tider finder Tuttis smag.

Ligesom Kai-Lan om den kinesiske pige, der med alle hendes venner leger og lærer sig igennem en masse (moralsk korrekte) eventyr og konkurrencer. En overgang gik Tutti også og sagde kinesiske ord, hvad børn dog ikke kan få med !

Yderligere er der en masse Disney film som fx “Skønheden og Udyret” som Lilletut er ved at se. Hun synes at “prinsessen” er så skøn, men er lidt bange for udyret, så hun har aldrig set den fra ende til anden. Hun har altid lige brug for at gemme hovedet – og se noget Diego eller Dora ind i mellem.

IMG_5529

Af vokseserier – for Viaplay er jo meget andet end børneuniverset – e.l.s.k.e.r jeg Greys Anatomy ! Jeg har set mange afsnit, men de sidste par sæsoner har jeg ikke fået set endnu – jeg er egentlig ikke SÅ meget serie-film-typen, og faktisk slet ikke når jeg er alene. Måske er det en fejl i virkeligheden ?! For jeg glæder mig egentlig altid helt vildt meget til at jeg skal få set de serier, som jeg gerne vil følge med i og catche op på. Med hensyn til Greys Anatomy, som jo handler om livet på og omkring hospitalet Seattle Grace, er det måske fordi jeg selv arbejder på et hospital, at jeg finder den så fantastisk (lige med undtagelse af alle de sindssyge ting som de ender ud med at opleve). Eneste jeg har at holde op mod serien, er virkeligheden på mit eget hospital i Storkøbenhavn: hvor er alle de lækre overlæger, romantiske affære og sjov i depotrummene ?!?

Ellers er jeg nok mest til reality, semi-dokumentar og dokumentar som fx Familien på Bryggen, Luksusfælden og Redningskvinder og Hospitalet. Når jeg ser tv, serier eller streamning på nettet er det gerne sådanne lidt “let-optagelige” programmer jeg kobler af til. Tit lige med instagram eller facebook eller bloggen kørende samtidig. Jeg kan sjældent bare sidde og se noget, det er jeg for rastløs til.

Og så kan Viaplay jo altså det som ingen andre kan: det kan vise serier offline ! Og det – mine damer og herrer – er fantastisk ! Og genialt ! Jeg kan aldrig undvære det igen. Vi bruger det SÅ meget; når Lilletut skal underholdes i Bornholmerbussen hjem til/fra mormor og morfar, på båden hjem til/fra mormor og morfar, i bilen ned til min søster, i bilen hen til børnehaven (hvis morgnen er helt skæv – det tager ca 4 minutter, med røde lys), i klapvognen, i gården, på mit arbejde…jeg kunne blive ved ! Vi er nød til at have Diego, Dora og Sofia (Jeg glemte Prinsesse Sofia – hun er bestemt også en yndling) ved hånden i en kritisk eller kedelig og langtrukken situation.

IMG_5603

Jeg har før skrevet om Viaplay og dets tjeneste og fantastiske univers – og om hvor meget lærdom, der egentlig trods alt (og heldigvis) er i de serier vores børn (hvert fald mit barn) ser. Som min svoger (soon to be daddy om ca 2 mdr) sagde her i weekenden: “Man skulle have opfundet de serier der… Det er jo helt sindssygt så populære de er” Han tænkte formentlig på pengesummen, han kunne tjene på det, men jeg kunne kun give ham ret, tænkende på den sindsyge læring og vidensdeling på så mange niveauer, man så ville være med til at give børn.

Læs bla indlæggene:

Viaplay er da helt off…line!

Vi klarer alting SAMMEN – altså Viaplay, Supertrioen og mig