Virus - down with the squad

bObles til voksne: 3 hurtige træningsøvelser før skiferien

Reklamelinks i bunden

Jeg har været skibums i noget der lige pt føles som et andet liv. Men det var tider, I tell you. Og helt sikkert et helt andet indlæg værdigt. For det jeg egentlig ville tippe dig lidt om, det er hvordan du lyn-knud-børge kommer i form til skiferien ved hjælp af dine børns bObles møbler. Og måske ikke helt så lyn-knud-børge, for træning og opbyggelse af muskler tager jo altså tid. Det kan man altså ikke snyde med. Men så lyn-knud-børge-let og sjovt.

Foruden at være mor til Lilletut er jeg også fysioterapeut og har arbejdet med idræts- og herunder skiskader i snart 10 år samt undervist på hold, der skulle forebygge dem.

“10 år, Mulle. Man ved et eller andet”.

Skal man have opbygget reelt muskelvæv, så tager det 3+ mdr. Og sådan er det bare. Det er kroppens fysiologi, der bestemmer det. MEN man kan altså godt få effekt af træning lige fra dag 1. Så hvis du (heller) ikke lige fik taget dig sammen til at komme ned i fitness-centeret for 3 mdr siden, så fortvivl ej selvom skiferien er om 3 uger eller lignende.

Du kan sagtens nå:

  • at rekruttere dine muskler bedre og altså øge det neurale drive.
  • at opnå bedre stabilitet, balance og rekruttering af dine afværge reflekser/bevægelser fra ankler, knæ og hofter.
  • at øge din kondition en smule og altså blive bedre til at transportere iltet i blodet rundt til dine muskler.
  • at flytte din grænse for hvornår du oplever “mælkesyre” i dine muskler.

Alt sammen noget der kan gøre din skiferie endnu federe;

  • du kan stå på bjerget i længere tid uden at blive træt og syre i benene.
  • du bliver bedre til pr. refleks / automatisk at bruge de bedste afværge-reaktioner og derfor (forhåbentlig) undgå skader.
  • jo stærkere du er, jo bedre er du til at “holde” hvis uheldet alligevel er ude.

Og en skiferie skal jo helst også være sjov, når du er hjemme igen. At bruge det næste år på at træne op igen efter en skade er – kan mine patienter gennem årerne skrive under på – ikke det fedeste.

Træningen:

  • Øvelse 1: Lår- og lægmuskulatur med en bObles elefant eller en bObles myresluger

IMG_6356

Stil dig 1 skridt foran elefanten/myreslugeren. Forestil dig en lodlinie fra hoftekarmen ned gennem midten af knæet og ned til 2. tå. Hold den linie gennem hele øvelsen. Start med at komme op på tæer, og bøj derefter i knæene mens du holder linien, strit numsen bagud og brystet op og rør numsen på elefanten/myreslugeren – uden at sætte dig – og rejs dig op på tæer igen.

IMG_6402

Forsæt i sæt af 3 x 15 gentagelser.

  • Øvelse 2: Balance, stabilitet, afværgereaktioner med en bObles skildpadde eller flagermus/ælling/kylling.

IMG_6359

Her er en skildpadde at foretrække, da den tillader bevægelse i alle retninger, men i mangel på denne kan en flagermus, ælling eller kylling bruges.

Stil dig på bObles figuren og

a) Hold balancen på to ben i 2-3 minutter, luk evt øjnene eller skriv dit navn i luften med hænderne.

b) Vip først 3×20 frem/tilbage, så 3×20 fra side/side.

c) Gør det samme på et ben.

IMG_6365

  • Øvelse 3: Baglår, balder og “core” (eller “korsettet” – dvs inderste mave/ryg muskler) på en elefant eller myresluger.

IMG_6356

Læg det øverste af ryggen (skulderbladende) på elefanten/myreslugeren. Spænd i balderne, sug navlen ind (aktiver de skrå mavemuskler). Sæt fødderne i jorden så du står i en lille bro, og bøj så i hoften så numsen næsten rammer jorden, og stræk hoften igen (gerne lidt eksplosivt) så man står i broen igen. Sænk numsen langsommere end du hæver den igen, og huske spændingen i balder og mave.

IMG_6434

Forsæt i sæt af 3 x 15 gentagelser.

Og skal du så have pulsen op samtidig – og træne konditionen og altså iltningen af musklerne hurtigt rundt i kroppen – så lav øvelserne hurtigt efter hinanden uden pauser. Du skal selvfølgelig ikke sjuske med øvelserne, men bare minimere pauser og skift.

Skal du ikke på skiferie – som jeg – så kan disse 3 øvelser altså være rigtig gode for dig alligevel som almen styrkelse af vigtige områder – og også fitte dig til bikini sæsonen.

Er du i tvivl om øvelserne så SPØRG ENDELIG – også hvis der er noget, der gør ondt. Det er nok det aller-vigtigste, når man træner: at man træner med den korrekte teknik !

Skal du på skiferie ? Eller kan du bruge øvelserne til noget andet ?

Har du ikke de nævnte bObles tumlemøbler, så kan du finde dem enten her hos Legebutikken.dk eller Renleg.dk eller Babytorvet.dk – og så vil dine børn jo også elske dem 🙂 (reklamelinks)

Jeg har forøvrigt før anmeldt bObles Ormen HER, bObles båden HER, og bObles Donutgyngen HER

Skærmbillede 2016-02-09 kl. 17.59.18

signatur vegs Følg os på Instagram Facebook Bloglovin og Snapchat ♥
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Virus - down with the squad